Er zijn een talloze systemen en aanbieders op de CRM-markt. Op deze manier kan voor elk behoefteprofiel, hoe specifiek ook, een passend systeem worden gevonden. Ook de veronderstelling dat bedrijfssoftware pas winstgevend zou zijn als een bedrijf een bepaalde omvang had bereikt, is allang weerlegd. In feite zijn het vaak vooral MKB’ers die kunnen profiteren van het gebruik van bedrijfssoftware, omdat middelen hier meestal schaarser zijn.

Door gebruik te maken van de juiste CRM-software kunnen tal van processen worden geautomatiseerd, zodat waardevolle tijd kan worden bespaard. Medewerkers krijgen zo meer ruimte om zich te concentreren op belangrijkere activiteiten, zoals het bedienen van klanten.

CRM-software voor midden- en kleinbedrijven

Midden- en kleinbedrijven hebben echter zeer speciale eisen aan een geschikte CRM-software. In het volgende willen we enkele belangrijke functies van een CRM-software voor midden- en kleinbedrijven nader bekijken en bedrijven een eerste oriëntatie bieden. Het is ook het vermelden waard dat uiteindelijk elk behoefteprofiel individueel is en dat er vaak grote verschillen zijn, vooral op functioneel niveau, die bijvoorbeeld het gevolg kunnen zijn van de respectieve brancheoriëntatie of doelgroep.

Gerelateerd: “CRM-systemen voor MKB’s: Een Expertgids

1. Lage kosten

Financiële middelen zijn meestal relatief schaars in midden- en kleinbedrijven. Een geschikt systeem moet daarom zo kosteneffectief mogelijk zijn. Er zijn talloze systemen van verschillende leveranciers op de CRM-markt die specifiek gericht zijn op midden- en kleinbedrijven met een beperkt budget. Er zijn ook systemen waarvan de basisversies gratis beschikbaar zijn voor bedrijven. Op deze manier is voor ieder budget een geschikt CRM-systeem op de markt te vinden.

2. Schaalbaarheid

Ook CRM-software moet mee kunnen groeien met het bedrijf. Het vermogen van een softwareoplossing om zich aan te passen aan de veranderende behoeften van een bedrijf op het gebied van prestaties staat bekend als schaalbaarheid. In het geval van schaalbare systemen kunnen extra opslagcapaciteiten of extra gebruikers eenvoudig worden toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat het systeem het bedrijf ook in de toekomst optimaal kan blijven ondersteunen. Kortom, cloudsystemen zijn gemakkelijker te schalen dan systemen die via hun eigen servers worden bediend. Daarnaast zullen ietwat kleinere bedrijven überhaupt geen of weinig opslagruimte voor servers hebben, wat de keuze voor cloud alleen maar makkelijker maakt.

3. Gebruiksvriendelijkheid

CRM-software voor midden- en kleinbedrijven moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Met name als een bedrijf geen eigen IT-afdeling heeft die uitgebreide ondersteuning kan bieden aan het personeel in het geval van vragen in een later stadium, is het raadzaam om software te gebruiken die zo intuïtief mogelijk is. Als het systeem min of meer voor zichzelf spreekt, is er geen behoefte aan uitgebreide, dagenlange training.

De CRM-markt: HandsOn CRM

Een van de lokale aanbieders van CRM-software op de markt is DynamicHands B.V., dat het CRM-systeem HandsOn CRM aanbiedt. Het systeem is gebaseerd op het concept van Dynamics 365 Sales en ontwikkeld voor kleinere gebruikersgroepen, wat het kosteneffectief maakt. Omdat het systeem zich specifiek focust op de midden- en kleinbedrijven, weet het precies waar zijn gebruikers behoefte aan hebben.

Bent u benieuwd naar de diensten van DynamicHands? Klik dan hier en vraag vrijblijvend extra informatie aan.

Pin It on Pinterest